Om Hållning


Vad är en bra hållning och varför är den viktig?
En bra hållning är aktiv men inte ansträngande!


Du har många mindre muskler utmed ryggraden och djupt liggande bukmuskler vars uppgift är att hålla dig upprätt. När du sitter som en ostbåge i soffan är all muskulatur praktiskt taget inaktiv. Du hänger i de ledband som håller ihop skelettdelarna. Förr eller senare gör det ont.

 

Om du ställer dig upp och föreställer dig en heliumballong ovanför huvudet. Försök FÖRLÄNGA din ryggrad, följ med ballongen, gör dig något längre.

 

Felet många gör är att de sträcker sig, vilket betyder att de stora ryggmusklerna spänns alldeles för mycket. Det är en låst position och omöjlig att behålla.

 

En bra hållning skapar perfekta förutsättningar för att klara belastning och utföra effektiva rörelser. Att bära ett vattenkrus på huvudet eller springa ett 200-meterslopp kräver att man bär upp sin ryggrad.

 

Sittandet är ett gissel. Vi är skapta för regelbunden rörelse. Men en bra hållning minskar dålig belastning. För att klara att sitta med en bra hållning måste du känna hur ditt bäcken fungerar. Om du sitter längst ut på en stol och sjunker ihop som en ostbåge så åker dina sittbensknölar framåt, känn efter!
Om du förlänger ryggraden, följer med heliumballongen, rullar sittbensknölarna bakåt. Nu är bäckenet i balans och det krävs väldigt lite ansträngning för att sitta så. Det är mycket lättare att balansera bäckenet om knäna är lägre än höfterna, du ska ha ca 60° i höftlederna. Det betyder att de flesta sitter alldeles för lågt. En tumregel är att ha en sitthöjd som motsvarar 1/3 av din kroppslängd.


Det kan vara till stor hjälp att ha ett ryggsupport/ryggrulle i bilen, soffan eller på jobbet.

Mer om ryggrullar under rubriken TIPS.